• Timpke
  • Timpke
  • Timpke
  • Timpke

Aquajogging

DOE JE MET EEN WETBELT

Bekijk de video, klik op de foto:  

 

 

 

Lekker bewegen in het water op muziek en het gevoel hebben dat je écht iets nuttigs aan het doen bent? Kijk dan eens naar aquajogging!

In de eerste plaats kun je pas gaan Aquajogging als je een wetbelt om hebt.
Een wetbelt is een verstelbare gordel die gemaakt is van lichtgewicht materiaal met een groot drijfvermogen.
Je blijft hierdoor als een dobber in het water staan zonder dat je voeten de bodem van het bad raken. Het hoofd blijft hierbij moeiteloos boven water.
Vanuit die comfortabele positie -lekker hangend in het water kun je nu loopbewegingen gaan maken. Dat is een grappig gezicht, want door de weerstand van het water kom je maar een heel klein beetje vooruit.

Waar is Aquajogging goed voor?

  • Geen gevaar voor blessures
  • Voor revalidatie na een blessure
  • Voor conditieverbetering
  • Voor versterking van alle spieren
  • Voor de ontspanning
  • Voor figuurverbetering

Bijna gewichtloos

In het water lijkt het of we veel lichter zijn dan de weegschaal aangeeft.
Je beweegt je daar door gemakkelijker en dit maakt het verblijf in het water zo bijzonder.
Het grote voordeel van Aquajogging is dat gewrichten, spieren en pezen niet overbelast kunnen raken omdat je de grond niet raakt. Door het lopen in diep water kun je dus bijna nooit een blessure oplopen.

Oefeningen

Aquajogging is niet alleen maar lopen in het water. Er zijn talloze oefeningen die je kunt doen, waardoor je alle spiergroepen van armen benen en romp afzonderlijk kunt trainen. Zo worden je spieren versterkt en (een meevaller) je krijgt in het water GEEN spierpijn.

Op muziek

in 't Timpke wordt Aquajogging gegeven op muziek. Bewegen in het water op muziek gaat beter. De muziek heeft een duidelijke maat en die bepaalt de snelheid van de oefeningen. Er zijn oefeningen die speciaal gericht zijn op conditie (snelle muziek), maar ook op kracht (langzamere muziek). De krachtoefeningen gaan veelal gepaard met (lichtgewicht) halters aan handen en/of voeten.

Aquafit

Een les aquajogging is meer dan Aquajogging alleen. De lessen in 't Timpke is altijd een combinatie van Aquarobic (bewegen op muziek), Aquafitness (werken met o.a. halters) en Aquajogging (lopen in het water.

Aquajogging3_small

Regelmaat

Zoals bij alle vormen van lichaamstrainingen moet men niet te hard van stapel lopen. Aquajogging moet rustig opgebouwd worden en men moet het vooral regelmatig doen. In het begin is Aquajogging behoorlijk inspannend. Gedurende de lessen wordt het uithoudingsvermogen aanzienlijk vergroot.

Figuurverbetering

Wie er in de toekomst beter uit wil zien kan daar door Aquajogging best in slagen. Maar ook daarvoor moet dan wel regelmatig worden geoefend. De beste manier is om dan minstens twee keer per week te sporten of dit te combineren met een andere (intensieve) sport. Hierdoor verbranden de overtollige pondjes vet en wordt spierweefsel aangemaakt. Aquajogging in combinatie met een goed dieet kan je figuur aanzienlijk verbeteren.

Gratis recreatiefzwemmen

Bent u in het bezit van een geldige maandkaart voor het Aquajoggen? Dan mag u gratis recreatief zwemmen in 't Timpke.